Kerst en de eerste roadtrip - Reisverslag uit Emerald, Australië van Casper Halffman - WaarBenJij.nu Kerst en de eerste roadtrip - Reisverslag uit Emerald, Australië van Casper Halffman - WaarBenJij.nu

Kerst en de eerste roadtrip

Blijf op de hoogte en volg Casper

04 Januari 2013 | Australië, Emerald

De laatste maand is er weinig gebeurd. 5 dagen werken in de gin/katoenfabriek, 2 dagen trolleys/winkelwagentjes, een aardig bedragje sparen per week, niks bijzonders. Totdat kerst op de deur klopt...

Kerstmis is hier slechts 1 vrije dag, 1e kerstdag. Omdat het dit jaar zo lekker midden in de week valt/viel, 1 januari (ook vrij) ook en het hier zomervakantie is van de kinderen, namen al nagenoeg mn collega's vrij tot 2 januari. Het besluit van de baas is dan eenvoudig, de hele tent gaat dicht. Van 22-12 t/m 1-1 dus. Wat voor mij als backpacker en per uur betaald betekend 1,5 week geen werk/inkomen. Rondom kerstmis was het bij de trolleys wel erg druk, daar 2 dagen extra kunnen werken. Maar toch, dik een week vrij, wat ga je dan doen??

Op eerste kerstdag, na een paar dagen van 3 groepjes bekenden die verschillende dingen gaan doen, bij-wie-zal/kan-ik-aanschuiven-onzekerheid, met de mensen en wat bekenden van de trolleys naar de dam (Lake Maraboon, meer water dan de haven van Sidney!!) gegaan. Gewoon in de loop van de ochtend, iedereen wat drinken en eten mee, lekker de hele dag daar gezeten, wat gezwommen (je moet toch wat bij 32 graden) en gekletst.
Een van de mannen (en toekomstige huisbaas, daarover later meer) werkt als buschauffeur voor een lokale, kleine mijn en heeft veel contacten. Na wat gepraat kwamen we er al snel op uit wat ik nou wilde doen, qua werk enzo. Hij bood aan om eens een paar contacten aan te halen, men is altijd wel op zoek naar mensen voor op een dumptruck of in onderhoud. Bij de juiste contractor geven ze je ook gewoon de trainingen. Kijk, dat is nou eens interessant natuurlijk... Hij zou eens rondvragen.
Verder een nogal stille kerstavonden, maar dat was op zich niet zo erg. Wat wel een beetje jammer was, was dat mn zelfgekochte nog niet aangekomen waren, die ik wel wilde hebben voor de roadtrip. Een radio met SD/USB aansluiting is wel fijn, evenals een _eindelijk_ gevonden hoela-danseresje voor op t dashbord. Gelukkig had k mn Akubra (Australische cowboy-hoed) in een normale winkel gekocht...

De ochtend van de 27e al mn kleren in mn backpack gepropt, fiets in de auto gemikt, backpack er bovenop, auto even gecheckt (olie, koelvloeistof), 10L drinkwater, benzine vol (mn wagen doet in de stad 1:7!!!) en wat knabbels voor onderweg en klaar voor de 520km naar Agnes Water - town of 1770!
Cruisecontrol op 100km/u, mp3 speler met tape naast de handrem en aan de aux van de oude radio en karren maar!
Een prima trip, landinwaarts nogal saai, wat heuvelachtig naast de kust, 6 uurtjes later was ik op de bestemming.

1770 is een klein hoopje huizen en wat hotels aan een riviermonding waar Captain Cook op zijn 2e reis voet aan wal zou hebben gezet en daar is men maar wát trots op.
Agnes water is 5km zuidelijker, een beschutte baai en 2 supermarktjes, een taverne en een tattooshop tussen de vakantiehuizen.

Ik verbleef in het Beachside Backpackers hostel, in een 10 bedden dorm.
Beetje vreemd voor een hostel, maar er was ook een appartementjes en huisjes gedeelte bij, waardoor er ook af en toe een familie in de keuken ronddwaalde. Veel backpackers komen/gaan met een Grayhound bus en verbleven voor maar 2 nachten, type aankomst-slapen-dingen doen-weg. Niet echt helemaal backpackerig daar dus.
Na even inkopen gedaan te hebben en met een karton bier door de gemeenschappelijke ruimte te lopen... er zijn altijd wel een paar Aussies die je meteen uitnodigen er bij te komen zitten (ook zonder bier in je handen). 6 toffe kerels, bleken ook in mn kamer te slapen. 3 loodgieters 1 IT'er en nogwat, uit de omgeving van Canberra. Met hun heb ik de meeste tijd doorgebracht.

De eerste (of tweede, hoe je t bekijkt) dag daar gekeken wat er te doen was. Een dag snorkelen in het Great Barrier Reef, surflessen (noordelijkste plek waar je nog kan surfen), 2 dagen dropping op een eiland... Prima! Eerst maar die surfles, de rest komt wel.
Het ging redelijk, totdat ik iets meer aandacht had voor iemand anders die een goede golf te pakken had, dan voor wat mn eigen board deed.
Het was parallel op de golven gedraaid, en de volgende golf tilde hem op, kantelde hem en tsja... daar was de zijkant mijn hoofd dus. BAM, omver, rollend door de golf...
Zittend aan de grens van t water, beetje groggy, een raar gevoel, anderen om me heen, jaja, t gaat wel... Druk in mn oren, dus ik probeer te klaren/blazen.
WTF? Waarom hoor ik bubbeltjes??? Huh, wat zei je, bloed uit mn oor?
Da's niet goed... Water, ja graag, ik ga daar wel ff zitten...
Onvast op mn benen, misselijk, duizelig, ja, bel die ambulance maar...

Toffe surfinstructrice en een mede Nederlander brachten me naar de parkeerplaats, waar na een behoorlijk lange tijd (je zal maar iets echt ergs hebben...) de ambu kwam. Hij kon weinig voor me doen, bloeddruk en hartslag normaal, of ik naar de lokale huisarts of ziekenhuis wilde. Achterin de ambu naar de huisarts dan maar.
Snelle conclusie: trommelvlies gescheurd
Behandeling: geneest vanzelf. Breedspetrum antibiotica tegen een eventuele infectie. 6 weken geen water (zwemmen, snorkelen, duiken..).
Kak :(

Nouja, dan maar een rustige avond. De dag erna op een toffe "scooteroo" tocht gegaan. 3,5 uur door het landschap rondrijden op een 50cc variobak chopper-stijl scooter. Incl (nep) tattoos, leren jas en helm met vlammen, voor de maximale outlaw-biker ervaring!
Onderweg zeker 50 levende, niet-dood-langs-de-weg-liggende kangaroos gezien. Vooral langs de weg dus, in het gras en in mensen hun tuinen. Geen wonder dat ze zo vaak dood, aangereden langs de weg liggen, het zijn er domweg echt veel...
Daarover vertellende aan de jongens in t hostel, de meer redneck-outback-farmboys die t zijn/waren, gelijk een uitnodiging om langs te komen op de boederij, "we'll take you 'rooshootin', give ya a lesson in handling a .22 shotgun!!". Euhm juist ja... Ik prefereer met benzine gevulde bierblikjes ofzo, maar super, ik zal zeker langs komen als ik in de regio ben!
Onnodig te zeggen, dat was na een aantal biertjes en een paar whistles van/op een fles Captain Morgan Rum... En verder een leuke, toffe avond.
De rest van de dagen wat rondgefietst op mn mountainbike. Die $40 was echt een goede inestering. Banden nog steeds heel, schokdempers werken, prima!
Verder lookout-points en haven van 1770 bezocht, vissen gevoerd, matig en overpriced gaan uit eten met de jongens, etc.

Oud en nieuw was ook een groot onzeker geheel, niemand wist wat de andere hostels en lokale <30'ers gingen doen. Met de jongens een flinke punch gebouwd van 2 flessen wodka, 2 flessen champagne-achtig spul, 2 flessen sprite en 1 fles Midori (15% appel achtig spul) en natuurlijk wat bier.
Helaas was een van de nieuwe meiden op onze kamer een tikkeltje erg dronken, om 11 uur toch maar een ambulance er bij, gelukkig bleef t drama beperkt tot de kamer.
Om 11:30 iedereen t hostel uit, naar t strand, vuur bouwen dat hopelijk de andere hostels aan zou trekken. Dat deed het matig en om 12 uur waren er een man of 40. Gelukkig nieuwjaar iedereen!!
Bij gebrek aan muziek werd het om 1 uur toch wel stil... Achja...

De volgende ochtend gelukkig nauwelijks een kater of brak (die rum afslaan was een goed idee), mn spullen gepakt, de jongens gedag gezegd en wederom moeten beloven langs te komen, weer dik 500km terug naar Emerald...

2 januari weer naar werk, weer een beetje de zelfde sleur als voor kerstmis en zoals thuis...
Wel kreeg ik nog een belletje van de eerder genoemde mijn-buschauffeur, of ik interesse had in een kamer bij hem, $120/week, incl internet. Ik was al eens bij hem thuis geweest, mn super toffe trolley-collega Anneke woont ook bij hem, tis 10 minuten lopen naar t centrum en ze hebben ook een nest kittens. Een lift van wat andere collegas van de gin is ook geen probleem...
Komend weekend weer eens mn spullen inpakken en verhuizen!

• 11 Januari 2013 - 17:09

Margo En Huub:

Ha die Cas,

Allereerst nog de beste wensen and a happy new year daar in Australie. Leuk om weer wat van je te horen .Je schrijft hartstikke leuk.
    Hebbij de 2e kerstdag samen met Kit en Wil en Ton en Marianne bij ons doorgebracht.
    Was gezellig en miezerig weer die dag. 1e dag met fam. Huub doorgebracht.Ook vrije dagen gehad t/m Nieuwjaar. Nu weer volop aan de bak.

Ben benieuwd of je weer verder trekt naar ander werk, maar zo te horen bevalt het je toch aardig, alleen wat weinig afwisseling . Hier alles kits bij ons . Houd je haaks en beterschap met je trommelvlies jopelijk geen nare verder gevolgen hiervan voor je.
    Lieve groeten and see you this yaer back in town we hope. Die twie vaan Kase.