2/12e - Reisverslag uit Emerald, Australië van Casper Halffman - WaarBenJij.nu 2/12e - Reisverslag uit Emerald, Australië van Casper Halffman - WaarBenJij.nu

2/12e

Blijf op de hoogte en volg Casper

04 December 2012 | Australië, Emerald

4 december. Vreemd om te beseffen dat ik pas en tegelijkertijd al 2 maanden weg ben van thuis. Niet dat er nu heel veel gebeurd is, maar toch.

Over wat er gebeurd is sinds mn vorige verslag kan ik kort zijn. Ik leef, ik werk en het gaat goed.
Op een zonnige dinsdagmiddag na werk in de gin werd ik gebeld door iemand die via-via mn nummer had gekregen van iemand die ik op de Ag-grow had ontmoet (en gezegd had dat ik meer wilde werken). Of ik in het weekend winkelwagentjes wilde verzamelen, 6 uur per dag, $100 cash. Prima!
Dit doe ik nu al 2 weekenden, en het 16 dagen achter elkaar werken begin ik wel te voelen. Al kan het ook de hitte zijn, temperaturen van 35+ graden en hoge luchtvochtigheid, das niet super.
Op het 2e baantje heb ik een Nederlandse meid uit Eindhoven de gekste leren kennen, Anneke. Zij was hier een beetje gestrand in Emerald, zonder geld en doet nu dit werk 6 a 7 dagen per week. We kunnen het goed met elkaar vinden en weer Nederlands praten is stiekem toch wel fijn haha! Super fijn om iemand van mn eigen leeftijd en levensstijl te ontmoeten/samen te werken, de gin is niet onaardig maar echt binding met mn collega's buiten werktijd heb ik niet echt (op een zeer goede kerstborrel na, 01:00 zondagnacht/maandagochtend thuis en maandag collectieve brakheid).

Ook ben ik sinds afgelopen vrijdag eigenaar van een 1995 Holden Commodore Wagon, VS Executive. 3.8l V6, automaat, airco, cruise control, speed warning en een heuse cassette-radio. En een lekke radiator, maar die is/was zo vervangen. Bijkomend voor/nadeel, ik ben nu een echte officiële Queenslander. Bij gebrek aan internationaal rijbewijs heb ik een rijbewijs moeten aanvragen van hier voordat de auto echt op mijn naam gezet kon worden. Dit was wel even gedoe was, maar met een Nederlands rijbewijs en even aandringen dat dat gewoon omgezet kon worden bij de balie was dat relatief snel aangevraagd.

Dus, ik ben eindelijk echt vrij om te gaan en te staan waar _ik_ wil hier. Laptopje, mobiel internet stickje, auto (ruim genoeg om in te slapen), geregeld! Nu nog/weer geld sparen, ivm de auto en bijkomende kosten heb ik nu $51,81 op mn rekening...

Maar met bevestiging dat ik in ieder geval tot eind januari hier bij de gin kan blijven werken, wat mij wat tijd geeft om weer wat te sparen.


Over de Australiërs zelf dan nog even:
- ziekelijk gastvrij vergeleken met Europeanen/Nederlanders. Echt extreem. Altijd in voor een praatje, altijd oprecht geïnteresseerd waar je vandaan komt, heb je een probleem rijden ze ff met je mee/brengen je, geen woning, snel iemand die je in huis neemt, maaltijd voorschotelt en absoluut geen nee accepteert. Heel open in hun gastvrijheid en vrolijkheid, maar daar onder kunnen ze behoorlijk stug zijn. Weinig over hun persoonlijke dingen/leven vragen, dat komt vanzelf wel.

- hekel aan katten. Velen (met name buiten de grote steden) hebben echt een hekel aan ze, aangezien ze hier zijn geintroduceerd en een paar diersoorten zo'n beetje om zeep hebben geholpen. Dit geld ook voor een paddensoort en konijnen (verboden om als huisdier te hebben!). In minder mate voor vossen (al 3x een gezien!), op de een of andere manier...

- bier drinkende, flink rokende gokverslaafden. Echt waar. Na werk/thuiskomst wordt er meteen een blikje open getrokken, tot het einde van de avond. Opmerkelijk veel mensen roken, terwijl een pakje rustig $8-$12 kost. En gokken. Overal kan je gokken. Keno (x aantal van 80 getallen) en pokies (fruitmachines) staan in elke sportkantine, bar, restaurant en velen gokken op de paarden-, honden- en sportwedstrijden.

- trots op hun roots. Veel dingen dragen het "product of Australia" logo en radio/tv commercials voor bijv. auto's en meubels vermelden er nadrukkelijk bij dat door een dergelijk product te kopen 100.000 banen in Australië zijn/blijven. Opmerkelijk maar niet eens zo gek eigenlijk. Misschien een ideetje om de Nederlandse economie weer aan de gang te krijgen, warempel zelf dingen doen/maken...
Ook erg trots op hun geschiedenis, hoe ze in WO1 de Engelse (Pommies genaamd) toch echt bij hebben gebracht dat je Australische soldaten samen moet laten vechten, ze de Japanners in de 2e wereldoorlog van een paar eilanden af hebben geschopt in gebieden waar Amerikanen bij bosjes neer vielen (met name door ziekte en warmte), Indonesië van zich af (hebben ge)houden, en dat ook al is Australië 1 land, het dat toch echt niet is. Verschillende wetten tussen staten, Queenslanders zijn lui, NSW'ers zijn regelneukers, WA'ers zijn weer anders...

- en zo nog een hoop dingen, die ik vast nog wel tegen zal komen of nu vergeet te noemen. Leuke, toffe mensen, zeker het bezoeken/ontmoeten waard. En die je ook zeker tegen komt wanneer je niet de Australië-in-2-weken-tour doet.


En voor nu...
Eens kijken wat ik met kerst en oud en nieuw ga doen haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Actief sinds 21 Okt. 2012
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 12715

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 01 Oktober 2013

Eindelijk, Australie

Landen bezocht: