Aan de slag! - Reisverslag uit Emerald, Australië van Casper Halffman - WaarBenJij.nu Aan de slag! - Reisverslag uit Emerald, Australië van Casper Halffman - WaarBenJij.nu

Aan de slag!

Blijf op de hoogte en volg Casper

21 November 2012 | Australië, Emerald

De trein stopte, hoera! Anders zou het ook wel buitengewoon vervelend zijn voor de 2 andere mensen die stonden te wachten. Al hadden ze wel beiden een ander ticket...
Anyhoe, een snelle knuffel met Lisa en bepakt en bezakt naar de conductrice of ik pritty-pritty-please mee mocht met deze Spirit of the Outback. Jaja, ze geven de paar lijndiensten die er zijn een naam. Ach, dit klinkt in ieder geval (nog) beter dan de Sunshine coast line. De conductrice was ietwat verbouwereerd met mijn niet gereserveerde aanwezigheid, maar een kaartje aan boord kopen kon gewoon (¤159 voor een rit van 13 uur, moah). Boekje er bij, leuk gesprek met een mevrouw aan de andere kant van het gangpad (en dr telefoonnummer en uitnodiging om Rockhampton te bezoeken), wat wegsoezelen later kwam ik om 04:30 aan in Emerald.

Accomodatie was voor me geregeld, ik zou verblijven in de Aggrow, whatever dat zou zijn. Slechts ietsje verder dan het agricultural college was me gezegd. Het was iets met een sleutel ophalen, en ik had afgesproken om er om 8:00 te zijn. 3,5 uur de tijd, ik had besloten om me het geld van de taxi te besparen en te gaan lopen.
Op het stationnetje waren nog 2 backpackers uitgestapt, waarvan een me al snel zei, "als een Australiër zegt dat het 10 minuten lopen is, vermenigvuldig dat tenminste met 2".
Rond 6 ging het licht aan in het hotel aan de overkant, dus ik vragen hoe ik bij deze "Aggrow" kon komen. "20 minuutjes lopen naar het winkelcentrum en dan nog een minuut of 10".
Op zn Australisch gezegd, fuck me dead! Het was dus ruim 5 kwartier lopen, grotendeels langs de snelweg, geen voetpad of iets wat daar op lijkt... Door de miezerregen, geen auto's die stopten voor een lift (sowieso weinig auto's) en naar later bleek, een gat in mn schoen. Geweldig begin.

De Aggrow is de lokale fairground, rodeo's, stierverkopen, campeerplek (niet gratis), kartbaan en andere soort events (zoals de uitverkoop van een elektronica-keten).
Me meermaals verontschuldigd te hebben dat ik op een zondag het presteerde om een uur te laat aan te komen, werd me mijn verblijf gewezen. Het bleek een (hoorde ik later) zogenaamde "donger" te zijn. In kort, 2,5 x 2,5m kamertje in een container, met daarin een bed, kast en koelkast. Als je geluk hebt ook airco en een tv, wat hier gelukkig het geval was. WC's 40m verderop, douches 25m en de "keuken" 100m.
En ik met mn backpack en rugtas. Geen borden, geen potten/pannen, geen bestek, geen wasmiddel, geen eten en drinken bij me, op een halve fles cola na. Geweldige ervaring toch?

Na een aantal uur bijslapen ben ik maar eens het terrein op gegaan om te kijken of er wat te regelen viel om naar het winkelcentrum te komen. Gelukkig waren er 2 Duitse gozers waarmee ik wel mee kon rijden en een uur later had ik min of meer alles wat ik nodig had.

Voor het werk had ik een korte ontmoeting op de donger-site met de lokale agency-contactpersoon en mn manager/baas van het bedrijf. Ik kon elke dag opgepikt worden door collega's aangezien de cotton gin aan de zelfde snelweg lag. Ook kreeg ik 2 high visibility shirts en dat was dat.

De gin zelf is feitelijk een fabriek waar de (mechanisch geplukte) katoen binnen wordt gebracht, schoongemaakt wordt (aarde, stenen, takjes, slangen, stukken metaal, etc) en de katoenvezel gescheiden wordt van het katoenzaad. De fabriek is in gebruik van midden februari (dan start de pluk) tot augustus/september. In die periode gaat het werk 24/7 door in 12 uurs diensten en werken er een man of 30/dienst.
Momenteel ligt de fabriek dus stil en is het onderhoudstijd. Nu werken er de vaste mensen, 7 personen. Een redelijk kleurrijke boel, zoals 2 blanke Zuid Afrikanen (met hekel aan kaffers), een Texaanse Mexicaan en ik. En de hond van de baas, die constant wil spelen (nogal vermoeiend als je bezig bent...).
Ik ben weer helemaal terug op mn eerste stageplek, machines uit elkaar halen, bekijken, schoonmaken, rubbers en lagers vervangen en weer in elkaar zetten. Soms een gat in de fundering graven of buiten, in de zon werken bij de zaadopslag (die worden ook weer verkocht, het hele jaar door). Achja, het is goed voor mn mechanisch inzicht en maakt je weer scherp waarom je boutgaten niet te dicht bij elkaar of een randje moet plaatsen en je krijgt een kleurtje...

Halverwege de week vroeg een collega me ineens of ik niet bij hem wilde komen wonen. Ik had een beetje mijn onvrede/probleem met de Aggrow site geuit en hij woonde met 1 andere collega in een huis met 4 slaapkamers... Dus een paar dagen later ben ik daar naartoe verhuisd. Geen kikkers meer als je de douche uit stapt en koken in een hal open boeren schuur, wat een verademing.

In het dorp is niet veel te doen en de huis is nog steeds een uur lopen van het centrum af. Ik heb ondertussen een laptop en een fiets gekocht (nu is het centrum maar 10 minuten weg, zelf boodschappen kunnen doen yay!), heb wat rondgevraagd voor een extra baan (40u/week is weinig als je je verder verveelt) en ben een avondje gaan stappen met mn collega in de lokale titty-bar (2 dames die geld ophalen totdat ze genoeg hebben en dan topless gaan, juistem...) en de lokale nachtclub. Achja, je bent even de deur uit (en $70 armer).
En maar een mobiel internet stickje gehaald ($1,40/MB) en wat spellen gekocht voor in de doordeweekse avonduren. Kopen is goedkoper dan downloaden, de ironie!

Momenteel is het hier het begin van de zomer, en ook het regenseizoen. 37 graden overdag en geregeld onweer in de avond. Zo rond kerstmis zouden de overstromingen moeten beginnen, dat kan nog leuk worden.

En daar zit ik nu, tot aan kerstmis. Ach, het kan erger, het is goed geld ($750/week), werkervaring en een Australische referentie er bij. Tijd zat om te bekijken wat ik hierna ga doen (naar het koelere zuiden iig!) en af te wachten wat mn kant op waait :)

  • 21 November 2012 - 13:56

    Pap:

    Hoi Cas, de beschrijving is filmwaardig zeg, wat een slapstick. De foto's zeggen alles!!!!Wat een bruisende plek dat Emerald, een hele ervaring maar toch ook humor. Dat ga je van je leven niet vergeten.
    Hou je haaks en niet teveel naar de tittybar.
    PS de zwager van Marianne heeft familie (een zwager en neef) in Australië die werkt voor een miningcompany. Hij legt contact of ze vacatures hebben. Als ik info krijg stuur ik het emailadres van die man aan je door.
    Groetjes Pap.

  • 21 November 2012 - 14:14

    Jade:

    Hey Cas! Grappig verhaal! En gelukkig dat je niet in zo'n donger hoeft te blijven wonen ;)
    Heel veel succes! X

  • 21 November 2012 - 14:24

    Sanne:

    Hee lieverd,

    wat een goed verhaal! Lekker avontuurlijk :) Echt leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven! Zet 'm op daar, veel succes xxxxx

  • 21 November 2012 - 14:36

    Natalja:

    leuk om te lezen! en oh my god die keuken...

    xx

  • 22 November 2012 - 09:19

    Casper:

    Ik zal binnenkort eens een paar foto's maken van Emerald zelf en en de fabriek, dat geeft een wat completer beeld.
    Ik ben overigens vergeten om te zeggen dat het verblijf in die dongers niet eens zo heel erg was. Binnen een paar dagen heb je de sociale mensen wel ontmoet, een uitnodiging voor een Ozzie bbq met lamb roast en een gereduceerd tarief massage mogelijkheid van een paar mensen die er verblijven. Biertje er bij en gezamelijk koken/eten en het is best prima. Zolang het niet regent...

    Volgende blogpost zal ik wat meer ingaan op de Ozzies zelf, gebruiken, zegswijzen, voorliefes/collectieve haat-dingen (katten bijv.), etc.

  • 23 November 2012 - 16:54

    Margo:

    Wat een reisverslag, je weet het leuk te schrijven. Tenminste nu wel wat meer comfor en gemak lees ik nu je ergens anders verblijft.
    Ik begrijpdat je over enkele tijd toch weer verder trekt. Qua weer is het hier ook regenachtig maar wel een stuk kouder.
    We blijven je volgen.
    Groetjes en xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Actief sinds 21 Okt. 2012
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 12721

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 01 Oktober 2013

Eindelijk, Australie

Landen bezocht: