Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Casper Halffman - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Casper Halffman - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Casper

28 April 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na mn laatste update kwam ik in mn hostel een Nederlands stelletje tegen. Zij vloog een paar uur voor mij terug naar Nederland, hij zou nog een tijdje blijven. Dit bood een goede mogelijkheid voor mijn vraagstukje rondom hoe ik op het vliegveld zou komen. Al snel bleek het eenvoudigst te zijn om met zn allen met mijn auto te gaan, en hij zou de auto weer bij het hostel in de woonwijk parkeren. De sleutels zou ik sowieso achter laten bij de manager ivm de APK nodig bij verkoop, zodat dat al geregeld kon worden terwijl ik nog in NZ zat.

Spulletjes uitgezocht, vooral de warmere kleren mee, iedereen gedag zeggen van elkaar, een goede vlucht later stond ik dan op het vliegveld van Auckland. Een duidelijk aangegeven shuttle-bus (elke 10 minuten!!) en mn hostel was vlak langs de route, prima.
Ook het hostel was dik in orde. Groot (~200 bedden) maar goed georganiseerd, duidelijke regels, een paar computers met gratis internet, een goed gekke staf en elke dag wel iets te doen (gratis ijsjes of een pubcrawl). In ruil voor meer dan 10 seconden hoelahoepen kreeg ik een (toch al gratis) SIMkaart voor wat later bleek het beste/goedkoopste netwerk van NZ. Toch wel handig, die dual SIM telefoon, zowel mn Australische als NZ nummer actief!

Ik had mezelf een paar dagen in Auckland gegeven zodat ik vraagstuk 2 kon uitzoeken, wat wilde ik doen en hoe?
Als snel kwam ik uit bij Stray, een hop-on-hop-off bustour. Gezien mijn budget en aangezien tijd = geld kon ik alleen het noord eiland doen. Helaas, maar ook best prima. Een betaalbaar alternatief was overigens om een (Spaceship) campervan te huren, maarja, dat was ook maar zo alleen...
Deze tour vertrok op vrijdag ochtend, wat een beeeeeeeetje onhandig was in combinatie met een grote en erg leuke pubcrawl op donderdag.
Maargoed, op tijd opgestaan, bus in, je naam horen omdat Heleen, een kennis uit Utrecht er ook in zat, instructietje op een kantoortje en op reis. De tourdagen in het kort:
Dag 1: hot water beach, een 50m breed stuk strand waar heet (60-64 graden!) water uit de grond komt. Niet al te super weer, iedereen kuilen graven om warm en koud water te mixen en een beetje pootje te baden. Daarna door naar Hanei voor overnachting, een dorpje vlak bij cathedral cove. Dat was toch een uurtje lopen, maar een zeer mooie wandeling.
Dag 2: overnachting in een soort backpackers-surfers resort bij Raglan. Omgeven door regenwoud, een lookout plek voor een mooie zonsondergang en 's nachts gloeiwormpjes op de oprit.
Dag 3: een stop bij de beroemde Waitomo caves. Je kan daar verschillende tours doen door de met gigantische gloeiwormen gevulde grotten. Deze vond ik (en een aantal met mij) echter veel te duur ($160+). Echter, overal zijn wandelpaden, dus met een groepje van 7 hebben we dat gedaan. Van regenwoud en grotten met ondergrondse rivieren sta je ineens weer in een heuvel-graslandschap, bizar! De overnachting zou zijn bij een Maori cultural night iets, incl een show. Een mede Nederlander en ik zaten daar _niet_ op te wachten, ook omdat er geen andere accommodatie in de buurt zou zijn. Dus wij werden door de buschauffeur afgezet bij een klein dorpje zodat we de bus of liftend naar Rotorua konden gaan. Daar zou de bus de volgende dag toch stoppen voor activiteiten. Zo gezegd, zo gedaan. Bordje gemaakt en na 10 auto's (geen grapje!) kregen we al een lift. In het hostel waar we verbleven zagen we een aanbieding hangen voor extra goedkoop te raften, dus dat boekten we gelijk voor de volgende dag. Super tof om te doen, erg goede rivier incl een waterval van 7 (!!) meter. Helaas voor mij ging er daarna iets mis, ik kreeg een peddel loeihard om mn onderarm. Gelijk dik en heel pijnlijk, kon mn arm niet/nauwelijks meer bewegen. Geluk-bij-een-ongeluk, het was aan het einde van de rafttocht. Spullen uit, spullen ophalen bij de basis en op naar het ziekenhuis. Gelukkig is het ziekenhuis compleet gratis en nog beter, na de x-rays bleek mn arm niet gebroken te zijn. Wel pijnlijk voor nog dik een week, maar goed... Door dat akkefietje had ik de Stray bus gemist, wat op zich niet erg was. In die paar dagen al zo ontzettend veel indrukken gekregen dat ik 2 dagen chillen en bijslapen wel kon gebruiken. Rotorua is ook een best leuk dorp/stadje, vanwege de vulkanische activiteit komt er af en toe een zwavelwolk over zetten (yuck...) maar kan je ook hier weer wandelen en chillen in bubbelende modder.
Dag 4: Taupo. Vertrek vanuit Rotorua was rond 12:00 dus we kwamen daar in de middag aan. Taupo is de plek om (betaalbaar) te bungee jumpen en te skydiven. Natuurlijk wilde ik dit ook doen, maar het weer zat niet mee. Bewolkt en een miezer regen :( We zaten wel in een tof hostel en om de hoek was een club, dus daar met de hele bus nog heen gegaan.
Dag 5: Whakahoro / The Blue Duck station. Middle of nowhere, 40km over slingerweggetjes waar de bus net overheen kon en een 30m klif naast de weg, kwamen we daar aan. Ook dit was een soort (basic) resort. Een aantal lodges met bunkbedden midden tussen de (vulkanisch gevormde) heuvels. Na een introductie wat de plek nu eigenlijk was, uitleg over het lokale wildleven (oa beschermde blue ducks en kiwi's, schapen, een ernstige geitenplaag) hadden we hier de optie om oa op kleiduiven te schieten, op geitenjacht te gaan of ook weer te wandelen naar oa de "bridge to nowhere" een betonnen brug zonder wegen er naar toe. Aangezien het avondeten een geitenstoofpot was en dat die niet vanzelf in de pan terecht komen, besloot ik om met een paar op geitenjacht te gaan. Een paar oefenschoten met een "big boomstick" .308 geweer gingen we met 5 mensen van de bus en 2 gidsen op pad. 4 uur later, veel heuvel op/af lopen op zoek naar de geschoten geiten kwamen we met genoeg avondeten terug. Voor mij was het niet anders dan een muizenval zetten, het is ongedierte en veroorzaakt schade. Mooi schot ook, in 1 shot dood en het bleek een zwanger vrouwtje te zijn. Een 3 in 1 dus, weer minder tijdelijk ongedierte in de omgeving. Een gezellige avond bij een kampvuur en wat gekloot door anderen met wat geitenballen, best hilarisch hoe sommigen er op van schrokken :D
Dag 6: De Tangarino crossing. Zo'n beetje het enige dat ik echt wilde doen op het noord eiland, naast skydiven. Kort gezegd is de crossing een beroemd wandelpad door een vulkanisch gebied, wat af en toe nog actie is. Tevens is een van de vulkanen een filmster, Mt Doom uit Lord of the Rings en is het landschap gebruikt als Mordor. Vroeg opstaan om ook tijdig daar aan te komen, aangezien de tocht ongeveer 8 uur kost. Het weer was 's ochtends goed, maar het kan hier snel omslaan en aangezien de top van de crossing op zo'n 2000m hoogte ligt, kan het er ook akelig koud worden. Voor de zekerheid heb ik een duurzame, warme regenjas gehuurd. Anyway, een geweldig mooie tocht. Voor iedereen te belopen, grotendeels een goed onderhouden pad en we hadden perfect weer.
Dag 7: Wellington. Voor mij was dit het eindstation, de rest ging met de bus door naar het zuid eiland. Ik had veel over Wellington gehoord, dat het een erg leuke stad is. Veel backpackers trekken er naar toe om een tijdje te werken. Helaas voor mij was het druilerig, regenachtig weer, wat nagenoeg elke stad minder aantrekkelijk maakt. Hier de LotR filmtour gedaan langs een fors aantal filmlocaties. Bizar om te zien hoe groot de sets waren en tegelijkertijd hoe klein de gebruikte omgevingen zijn in het echt! De set van Rivendell was nog geen 50x50m groot en de groeve waar Minas Terith gebouwd was is eigenlijk ook heel klein. De befaamde boom waar de Hobbits zich onder verstoppen voor de Nazgul is niet eens echt! Een leuke tour. Wat wel redelijk memorabel was, was dat ik na ergens eten halen terug ging naar mn kamer met een 0,0 zin om nog uit te gaan. Bleken er een paar lui van Kiwi Experience (de meer party party tour bus) op mn kamer te zijn, en daar een klein feestje te bouwen. Waar ik gezellig in mee werd getrokken en uiteindelijk resulteerde in toch een super toffe avond uit! Dat was dan wel weer het beetje party soort backpacken die ik nog niet vaak tegen was gekomen, maar zo af en toe wel kan gebruiken! En weer een paar leuke Engelse contacten opgedaan. Toch wel grappig, Engelsen die aan mij vragen waar uit Engeland ik kom haha.
Na een dagje rondslenteren heb ik de Stray bus terug naar Auckland genomen.

Ook hier was het druilerig weer, dus vooral rondgeslenterd en Game o Thrones gelezen. Ik verbleef in het zelfde hostel als eerst, altijd leuk om herkend te worden en de regulars/long-stay mensen weer te zien. Wederom een paar avonden gaan stappen en toen was het alweer tijd om terug naar Australië te gaan. Zeker een land om nog eens te bezoeken, en dit keer met iets meer voorbereiding en vooral, meer geld!

  • 11 Mei 2013 - 12:43

    Pepijn:

    Mooi verhaal Casper. Leuk om te zien dat je het zo naar je zin hebt. Ik kijk uit naar het volgende verhaal.

  • 16 Mei 2013 - 13:08

    Margo:

    Cas je blijft me verbazen en boeien met je verhalen, Je geniet echt . Leuk om weer wat gelezen te hebben.
    Tot je volgende reisverslag en hopelijk weer een nieuwe job om de beurs te spekken.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Actief sinds 21 Okt. 2012
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 12722

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 01 Oktober 2013

Eindelijk, Australie

Landen bezocht: